Zoekmachine (Google)

Er zijn twee methoden waarmee websites gevonden worden in Google:

  1. Organische zoekresultaten: geen betaling
  2. Gesponsorde resultaten: wel betaling

Geen betaling

Beide vormen zijn relevant voor de zoeker en bieden belangrijke uitgangspunten om beter gevonden te worden in Google. Om een goede positie te krijgen in de onbetaalde zoekresultaten moet een website geoptimaliseerd worden voor zoekmachines. Dergelijke zoekmachine optimalisatie wordt ook wel SEO (search engine optimization) genoemd en is gericht op het realiseren van een hoge positie in Google. Zoekmachine optimalisatie heeft meestal resultaat op de (middel)lange termijn en afhankelijk van de concurrentie is het niet altijd mogelijk om hoge posities te krijgen.

Wel betaling d.m.v. advertenties

De tweede methode om gevonden te worden in Google is via gesponsorde resultaten. Wanneer een advertentie is aangemaakt, wordt deze na ongeveer 15 minuten zichtbaar in Google. Adverteren in Google werkt via het advertentieplatform Google Adwords. Soms is adverteren een goede aanvulling op SEO, met name als het moeilijk is om hoge posities te krijgen op woorden waar u persé op gevonden wilt worden.